Jämsän opiston johtokunta kokoontui: Opistolle hyväksyttiin kasvatuksellisen ja pedagogisen toiminnan strategiset periaatteet

Jämsän opiston johtokunta kokoontui perinteiseen tapaan kesäkokoukseensa opistoseurojen yhteydessä, tällä kertaa lauantaiaamuna 22.7.2023.

Ennen kokouksen alkua johtokunnan puheenjohtaja luovutti hallinto- ja opintosihteeri Virpi Palolalle Kansanopistoyhdistyksen pronssisen ansiomerkin 10 vuoden palveluksesta opiston hyväksi.

Kokouksen alussa johtokunta kuuli Ison Kirjan edustajan tervehdyksen sekä tilannekatsauksen opistoseurojen valmistelutilanteesta samoin kuin terveiset Pohjois-Amerikasta ja Ruotsista ja oman opiston kuulumiset.

Johtokunta kävi keskustelun SRK:n eteläisen alueen opistotiimin kanssa.

Johtokunta hyväksyi opiston perusoppijakson kasvatuksellisen ja pedagogisen toiminnan strategiset periaatteet. (ks. liite)

Johtokunta päivitti opiston järjestyssäännöt ja opiskelijahuoltosuunnitelman lukuvuodelle 2023 – 2024 sekä hyväksyi jatkuvan haun valintakriteerit ja lyhytkurssisuunnitelman syksylle 2023.

Johtokunta päätti, että Jämsän kristillinen opisto ry julkaisee vuonna 2024 Pääsiäissana-lehden.

Johtokunta myönsi talous- ja kiinteistöhallintopäällikkö Jari Töllille valtuudet neuvotella ja nostaa Joensuun rauhanyhdistys ry:ltä korkeintaan 600.000 euron lainan enintään kahden vuoden ajaksi.

Kokous pidettiin opistoseura-alueella, Iso Kirja -opiston Iso Pata -ruokalassa.

Johtokunta kokoontuu seuraavaan kokoukseensa lauantaina 23.9.2023 Jämsän opistolla.

Kasvatuksellisen ja pedagogisen toiminnan strategiset periaatteet Jämsän Kristillisessä Kansanopistossa

1. Kristillisenä kansanopistona kunnioitamme jokaista Jumalan luomana ja Kristuksen lunastamana ihmisenä ja siksi henkilökuntana kohtelemme opiskelijoita kunnioittaen ja tuemme heidän uskonelämäänsä puhumalla Kristuksen lunastustyöstä ja tarjoamalla evankeliumia, syntien anteeksiantamusta, sekä opettamalla Raamatun mukaisesti. Samalla rohkaisemme opiskelijoita toimimaan kaikessa toisia kunnioittaen, hoitamaan omaa uskonelämäänsä ja tukemaan toistensa uskonelämää, niin että hyvä omatunto saisi ohjata heitä oikeanlaiseen käyttäytymiseen ja toimimiseen niin opistossa kuin muuallakin elämässä.

2. Kansanopistona rakennamme vahvaa yhteisöllisyyttä, johon niin opiskelijat, huoltajat kuin henkilökuntakin voi tuntea kuuluvansa ja osallistuvansa. Edistämme hyvää yhteistyötä ja avointa, rehellistä, rakentavaa, läpinäkyvää ja paikkansa pitäviin argumentteihin nojaavaa vuorovaikutusta opiskelijoiden, huoltajien ja henkilökunnan välillä sekä vältämme kaikenlaista vastakkainasettelua.

3. Pääosin oppivelvollisuuskoulutusta tarjoavana oppilaitoksena ymmärrämme huoltajien ensisijaisen vastuun nuorensa koulunkäynnin seuraamisesta ja pyrimme osaltamme luomaan positiivisen, osallistavan ja kestävällä tavalla toimivan oppimisympäristön, jonka opiskelijat kokevat mielekkääksi ja jossa heille annetaan vastuutehtäviä ja jossa heitä kannustetaan itsensä ilmaisuun ja luovuuteen sekä rohkaistaan antamaan positiivista palautetta ja kannustusta opiskelijoiden saavutuksista. Korostamme pedagogiikassa ja kasvatuksessa opiskelijoiden vahvuuksien tunnistamista ja kehittämistä sekä pyrimme mahdollistamaan unelmia ja vahvistamaan toivoa.

4. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän ylläpitämisluvan perusteella toimivana ja valtionosuutta saavana vapaan sivistystyön oppilaitoksena toimimme lain mukaisesti ja muutoinkin samojen periaatteiden mukaisesti kuin muutkin oppilaitokset. Kasvatamme myös opiskelijoita lakien ja niiden perusteella annettujen sääntöjen ja ohjeiden sekä tehtyjen sopimusten kunnioittamiseen niin, että he ymmärtävät yhteisten pelisääntöjen rajoineen olevan tarpeellisia yhteiselämän onnistumiseksi ja voivat kokea niiden olevan tuki ja turva ja rakkautta, ja haluavat siksi luottaa niihin ja toimia niiden mukaan.

5. Pääosin alaikäisten opiskelijoiden sisäoppilaitoksena sitoudumme yhdessä huoltajien kanssa opiskelijoiden käyttäytymisen ohjaamiseen ja harjoittelemme yhdessä opiskelijoiden kanssa toimintaohjeiden mukaista käyttäytymistä. Kannustamme positiivisella palautteella ja yhteisillä palkkioilla ja puutumme ei-toivottuun käyttäytymiseen sovituilla selkeillä tavoilla yhdessä huoltajien kanssa.

6. Opistolla luomme luottamuksen ilmapiirin opiskelijoiden, huoltajien ja henkilökunnan välille. Jokainen opiskelija on lähtökohtaisesti luottamuksen arvoinen ja kun opiskelija saa kokea arvostusta ja hyväksyntää, haluaa hän myös itse olla saamansa luottamuksen arvoinen ja kantaa vastuunsa.

7. Opiston toiminnassa armollisuus näkyy siinä, että käsittelemme opiskelijan ei-toivottua käytöstä rakentavasti, annamme väärät teot anteeksi ja annamme uuden mahdollisuuden. Armollisuus ei tarkoita seuraamuksista luopumista vaan sitä, että käsittelemme seuraamuksiakin rakentavasti ja tuemme opiskelijan kasvua oman vastuunsa kantamiseen ja yhteisten pelisääntöjen mukaan toimimisen ymmärtämiseen.

8. Opistossa jokainen opiston työntekijä tukee opiskelijoiden fyysistä, henkistä, hengellistä ja sosiaalista hyvinvointia, tavoitteena nuoren terve itsetunto ja vahva minäpystyvyys. Kysymme, miten saisimme opiskelijan voimaan hyvin ja miten hänellä olisi hyvä olla, ja teemme työtä hänen hyvinvointinsa eteen sekä yhteisöllisen ja yksilöllisen opiskeluhuollon kautta, että myös muilla mahdollisilla tavoilla.

9. Opistona olemme opiskelijoillemme turvallinen, luotettava ja vakaa paikka opetella elämää, ottaa vastuuta ja kasvaa itsenäiseksi. Opistossa opiskelijan ei tarvitse kokea uhkailua tai pelkoa toisen opiskelijan, henkilökunnan tai jonkun ulkopuolisen taholta, vaan opistossa voi turvallisessa ilmapiirissä oppia, miten toimia vaikeissa tilanteissa, miten epäonnistua, miten epäonnistumisiin suhtaudutaan ja miten niistä voi oppia.

10. Opiston kasvatustyössä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttamisen painopisteitä ovat yksilön ihmisarvon kunnioittaminen, uskonnonvapauden ylläpitäminen ja etnisen alkuperän kunnioittaminen. Jokainen opiskelija on tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa asemassa opistossa sekä toisiin opiskelijoihin että henkilökuntaan nähden.